anteny

CB radio – pomiary i anteny

Zapraszam na nasze forum do zapoznania się z tematem dotyczącym samochodowego sprzętu CB (radio, anteny, konfiguracja itd)

Temat rozpoczął nasz użytkownik SP3OW. Poniżej krótki tekst z założonego tematu.

Muszę powiedzieć, iż dobrych CB, które można naprawić samemu przy skromnej wiedzy elektronicznej – już nie ma. Posiadałem wiele rodzajów tego sprzętu: od ONWA  przez ALANA, aż do Presidenta.
Do dnia dzisiejszego pozostał mi tylko… President Lincoln. Ktoś powie, że to stare radio i takich już może nie ma. No cóż, tego radia już nie produkują, ale jest dostępne na Allegro z rynku wtórnego – za sporą ilość złotówek.

Aby antena w naszym VW(czy innym aucie) dobrze działała, musi spełniać wiele warunków:
–  długość elektryczna anteny (lambda)
–  długość mechaniczna anteny (w cm)
–  zysk anteny w dBi (dokładniej: zysk względem anteny izotropowej).

Da się go wyliczyć, zysk jest jednak teoretyczny, ponieważ nikt nie jest w stanie wykonać anteny izotropowej, czyli punktowego źródła umieszczonego w próżni i promieniującego w każdym kierunku jednakowo, a jednocześnie będącej punktem odniesienia – dBd (zysk względem dipola półfalowego). Można go wyliczyć z uwagi na to, że dipol półfalowy obliczeniowo ma zysk większy od anteny izotropowej o 2,15 dB. Znając zysk względem anteny izotropowej, odejmujemy od tej wartości 2,15 dB i mamy zysk wyrażony w dB, ale względem dipola półfalowego. Zysk taki (dBd) możemy również wyznaczyć fizycznie, ale żeby jego wartość była prawdziwa, powinno być to wykonane w warunkach laboratoryjnych, dla nas nieosiągalnych – a nie rzeczywistych.

Więcej informacji w odpowiednim temacie pod tym linkiem.

Dodaj komentarz