Passat B4

Th_b4_01na stronę

Volkswagen Passat B4 , który zastąpił produkowanego w latach 1988-1993 Passata B3, zadebiutował w sierpniu 1993 roku. Plasujący się w segmencie D Passat B4 miał być tylko zmodernizowaną wersją B3, jednak ze względu na gruntowne zmiany auto otrzymało status osobnego modelu. Nowe cechy stylistyczne są widoczne przede wszystkim w przedniej części nadwozia – zmodyfikowano grill, zderzak oraz przednie reflektory. Wprawne oko zauważy również wymienione lampy w tylnej części oraz kilka zmian w kabinie, która zyskała nieco bardziej nowoczesny wygląd. Całość urosła względem poprzednika, a co za tym idzie – zwiększyła się przestrzeń pasażerska oraz pojemność bagażnika do 495 l lub 465 l, w zależności od wersji nadwozia (limuzyna/variant). Mierzący 4575 mm długości, 1704 mm szerokości
i 1427 mm długości Passat B4, w przeciwieństwie do poprzednika, charakteryzuje się wzmocnioną podłużnicą oraz dodatkowymi belkami, które pozytywnie wpływają na wytrzymałość drzwi. Co ciekawe, B4 jest pierwszym modelem z serii Passata, w którym zastosowano w pełni kontrolowane strefy zgniotu. Nowinki techniczne uzupełniają pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, teleskopowa kolumna kierownicy oraz cztery zagłówki, które zapewniają skuteczniejszą ochronę głów pasażerów w razie uderzenia w przeszkodę. Wraz ze zmianami stylistycznymi pod maską Passata B4 zadebiutowało kilka nowych jednostek napędowych. Kupujący mogą wybierać spośród ośmiu silników benzynowych i trzech turbodiesli. Gamę silników benzynowych otwierają dwie jednostki o pojemności 1,8 l i mocy 75 KM lub 90 KM. W ofercie są także 1,6 l o mocy 100 KM, 2,0 l o mocy 115 KM (w opcji z napędem Syncro), 2,0 l 16V o mocy 150 KM, 2,8 VR6 o mocy 174 KM oraz debiutujący na tej liście motor 2,9 l VR6 Syncro o mocy 184 KM, który w zależności od wersji (sedan lub variant) pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 9 lub 9,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 228 km/h lub 226 km/h. Warto także zwrócić uwagę na 1,9 l jednostkę wysokoprężną, która do tej pory cieszy się opinią jednej z najmniej awaryjnych na świecie. Silnik ten jest oferowany w wersjach o mocy 75 KM, 90 KM lub 110 KM. Volkswagen Passat B4 w najsłabszej odmianie 1,9 TDI przyspiesza do setki w 18,0/18,3 s(limuzyna/variant) i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. To znacznie mniej, niż oferuje najmocniejszy motor
w tej stawce – 1,9 TDI o mocy 110 KM, który zadebiutował pod maską B4 dopiero w 1996 roku. Auto z taką jednostką potrzebuje na osiągnięcie 100 km/h 7 s mniej, a prędkość maksymalna wynosi 196 km/h. Co ciekawe, wariant o mocy 75 KM nie może się równać także w kwestii średniego spalania paliwa. Podczas gdy 1,9 TDI 75 KM potrzebuje 7,9 l paliwa na 100 km, 1,9 110 KM zadowoli się jedynie 6,0 l oleju napędowego na 100 km.

W 1995 roku Passat B4 został poddany niewielkiemu liftingowi, który obejmował zaledwie kilka elementów stylistycznych, w tym przyciemniane lampy oraz wprowadzenie 1,6 l jednostki benzynowej  o mocy 101 KM. W 1996 roku B4 przeszło kolejny lifting, w ramach którego wyeliminowano oznaczenia wersji wyposażeniowych CL, GL oraz GT na korzyść jedynie napisu vw_passat_new na klapie oraz wzbogacono flotę silnikową o 1,9 l motor TDI o mocy 110 KM

Największe zalety Passata B4 to niski koszt eksploatacji, lepsza jakość wykończenia w stosunku do poprzedników, duży bagażnik oraz szeroki wybór części zamiennych. W samochodzie zastosowano kultową i niezwykle niezawodną jednostkę napędową 1.9 TDI oraz równie kultową, acz …awaryjną – VR6. In minus należy zaliczyć trzeszczące plastiki, ale bez względu na te drobne wady, model ten zapisze się w historii motoryzacji, jako jeden z najbardziej udanych  i niezawodnych.

Takich samochodów już się nie robi…

W sumie do końca produkcji t.j. do lata 1996 roku wyprodukowano 690.000 egzemplarzy modelu B4,
z czego 60% stanowił Variant. W USA modele Passata B4 sprzedawano jeszcze do końca 1997 roku, stąd można się spotkać z modelami rocznikowymi 1997.

Dane techniczne Passata B4

Silniki :                                                                                   

a) benzynowe:

1.6           74KW / 100KM   AEK
1.6           74KW / 100KM   AFT
1.8           55KW / 75KM   AAM / ANN
1.8           66KW / 90KM   ABS / ADZ / ANP
2.0           85kW / 115KM  2E
2.0           85KW / 115KM ADY
2.0           85KW / 115KM   AGG
2.0           110KW / 150KM ABF
2.8 VR6   128KW / 174KM   AAA
2.9 VR6   135KW / 184KM ABV

b) wysokoprężne:

1.9 TD   55KW / 75KM   AAZ
1.9 TDI   66KW / 90KM 1Z
1.9 TDI   81KW / 110KM AFN

Pozostałe dane (sedan/variant) :

tabela2

daneb4

mkp


Wyposażenie wnętrza :

a) faktury foteli i wersje B4, w których występowały,

b861666d64bc10076005f2b5f5920d62


Źródła: 

http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_B4

http://www.volkswagen-classic.de/modelle/passat-b4-limousine-variant 

http://katalog.autokult.pl/car/1223,volkswagen-passat

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz