Aby sprostać normom środowiskowym, producenci samochodów muszą stosować szereg rozwiązań zmniejszających emisję spalin. Jednym z nich są filtry cząstek stałych – choć kojarzą się głównie z silnikami Diesla, możemy spotkać się z nimi także w autach z jednostkami benzynowymi. Co warto wiedzieć na ten temat?
Spis Treści
Filtry GPF a DPF
Filtr GPF, czyli „gasoline particulate filter” (filtr cząstek stałych do silników benzynowych), jest odpowiednikiem filtra DPF („Diesel particulate filter”) stosowanego w silnikach wysokoprężnych. Działanie obydwóch z nich jest bardzo podobne, tak samo jak ich rola, która skupia się na redukcji szkodliwych dla ludzi cząstek stałych (PM – „particulate matter”) w spalinach.
Takie rozwiązania pojawiły się na rynku nieco później niż filtry DPF, które są stosowane już od lat 80. – pierwsze samochody z filtrami GPF trafiły do sprzedaży dopiero w roku 2014. Co ciekawe, w obydwóch przypadkach pionierem na tym polu była marka Mercedes, wprowadzając odpowiednio modele W126 i W222, zaliczane do klasy S. Dziś coraz więcej producentów stawia na to rozwiązanie, by zredukować ilość spalin generowanych przez samochód.
W przypadku Volkswagena jest to standardowe wyposażenie modeli produkowanych od 2017 roku, jednak nie jest to jedyna marka stawiająca na filtry GPF – Tucson od Hyundaia to jeden z wielu innych modeli, w których można spotkać się z tym rozwiązaniem. W starszych modelach jest to dość rzadki widok – filtrów DPF ani GPF nie znajdziemy np. w Passacie B3 ani B4.
Jak działa filtr GPF?
Filtry GPF działają w większości tak samo, jak filtry DPF. Zadaniem obydwóch z tych komponentów jest „wychwytywanie” i magazynowanie cząstek stałych, które powstają w procesie spalania paliwa. Elementy tego typu są budowane przeważnie z porowatej ceramiki – taka konstrukcja pozwala zatrzymywać cząstki, jednocześnie pozwalając na swobodny przepływ gazów wydechowych. Ważną kwestią jest też regeneracja filtra, polegająca na spaleniu zgromadzonych cząstek w wysokiej temperaturze. Wyróżniamy dwa rodzaje regeneracji:
- regenerację pasywną – zachodzi podczas normalnej eksploatacji samochodu, gdy temperatura gazów wydechowych jest dostatecznie duża (np. podczas długiej jazdy z wysokimi obrotami silnika);
- regenerację aktywną – jest inicjowana przez system zarządzania silnikiem, który podnosi temperaturę spalin przez dodatkowe wtryski paliwa.
Wady i zalety filtrów GPF
Filtry GPF to mają pewne zalety, ale także wady, które mogą wpływać na wybór samochodu wyposażonego w to rozwiązanie. Wśród najważniejszych korzyści należy zwrócić uwagę przede wszystkim na zmniejszenie ilości emitowanych spalin – dzięki temu pojazd może spełnić normy środowiskowe i ograniczyć wpływ jazdy na zanieczyszczenie powietrza. Obecność tego elementu może jednak wiązać się z wyższą ceną pojazdu, jak również z potencjalnymi problemami eksploatacyjnymi, takimi jak zapchanie filtra. Do tego warto pamiętać, że przy regeneracji aktywnej może dojść do nieznacznego wzrostu zużycia paliwa.
Jak jeździć samochodem z filtrem GPF?
Decydując się na zakup samochodu z silnikiem benzynowym wyposażonym w filtr GPF, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim należy pamiętać, że styl jazdy może wpływać na efektywność działania filtra. Krótkie trasy miejskie mogą nie dostarczać wystarczająco wysokiej temperatury do pasywnej regeneracji, co może prowadzić do częstszej potrzeby regeneracji aktywnej lub nawet wizyt w serwisie.
Warto również regularnie sprawdzać stan filtra podczas rutynowych przeglądów serwisowych, aby upewnić się, że działa on poprawnie i nie jest zapchany. Aktualnie samochody są wyposażone w systemy diagnostyczne, które monitorują stan filtra GPF lub DPF i informują kierowcę o konieczności przeprowadzenia regeneracji lub wymiany – w razie pojawienia się komunikatu o problemie należy stosować się do prezentowanych instrukcji lub udać się do warsztatu.